En extra dag i Bulgarien

Allmänt / Permalink / 0

Bloggandet har senaste tiden hamnat  i skymt undan.
Plantera häck, fixa i garderoberna samt hålla på med min uppfinning har  varit prio. En del revisionsarbete, reseplanerande, hålla i det administrativa och logistiska hemma samt sommarlunch med kollegorna.
Sedan har det varit en del avslutningar: fiol, kör, bandy,tennis och skolavslutning.
Nya skolor har besökts och valet av ny skola är gjort.
Kunskapsskolan... gav inget bra varken första eller andra intryck, engelska skolan i Tyresö dröjde med att höra av sig och när de så gjorde var valet redan gjort.
Adolf Fredrik i Farsta blir det i höst och både jag och Isabel hoppas att vår magkänsla har lett oss rätt.
Sedan hade jag lite fel på bilen som ska åtgärdas innan besiktning. Hoppas att jag hinner innan resan till USA annars blir det körförbud! Har inte råd med en ny bil just nu, ska spendera en förmögenhet på vår resa  och är mammaledig som moset på grädden. Min plan är dessutom att bila genom Europa nästa år med min bil och sedan lämna den i Bulgarien.
Min uppfinning har jag på gång, har fått ALMI:s förtroende och de är villiga att lägga en slant på min idé. Har varit i Linköping och träffat två industriingenjörer på ett produktutvecklingsföretag och fick känslan av att, shit, det här vill jag få igenom.
Jävligt omständigt dock om man ska lära sig att driva företag: hitta investerare , göra budget, marknadsföra prylen rätt, få in den i detaljhandel, hitta tillverkare, uppfylla olika säkerhetsstandard, finns det inte färdiga betala för nya, söka patent, ordna med en massa ritningar inför patentansökan, bla,bla,bla...
Just nu så har jag iaf betalat till ett indiskt företag att undersöka om produkten eller patent på den finns på världsmarknaden.
I väntan åkte vi en sväng till Bulgarien och bröllop.
På två veckor skulle det hinnas med en del släktbesök, middagar, övernattningar, fruktplock och framförallt fram och tillbaka till havet. Vid havet var ju schemat fullt där också. Inga långa sträckningar på stranden inte. Fikon till sylt skulle plockas, flera favoritrestauranger skulle besökas och många långa strandpromenader skulle göras. Däremellan skulle kusinen med familj komma på besök och barnaskaran utökades från 3 till 5 barn. Ni förstår, en bulgarisk familj är något livligare och intensivare än en vanlig svensk familj. Den ena som balanserade något det hela var Mina :)
I 40 graders värme hoppade jag in i vår gamla ryska Lada Samara utan AC och åkte till marknaden och shoppade musslor,scampi och vin och en massa gott. Allt detta hanns inte tillagas innan min kusin Rumi gav mig en hjälpande hand. Det hela slutade med en sen men jävligt god middag vid poolen med mycket vin och prat om kulturella och historiska skillnader mellan bulgarer och svenskar och till och med grannarna anslöt sig och kaoset var totalt. Helt plötsligt var jag mot världen (brukar bli så) och jag kände att ingen gav mig en vettig förklaring till varför saker och ting är som de är. Slutsatsen jag drog är att alla tänker på sitt sätt och att historia och inlärda beteenden är djupt rotade i våra tankemönster.
Märker att många människor går runt och gnäller en massa, inklusive jag själv som har gnällt en del på min mamma, inte alltid befogat.
Känner mig skamsen och dum för det just nu. Men som man säger man kommer att få igen (får det redan) för sina synder.
Märker att många människor, både i Sverige och här är fixerade vid materiella ting.
Själv älskar jag saker som underlättar min vardag men det har ingen större betydelse om jag kör den senaste bilen eller inte, bara den tar mig säkert dit jag ska. Vad är grejen?!
Gillar att leva bohemiskt att åka vår gamla Lada och alla tittar på mig,att bo på landet med ute dass eller sova i tält. Dessutom är avgasröret för tillfället tilltäppt av en massa vatten så jag kör inte bara retro men turbo retro ;)
Idag åker jag buss tillbaka till Sofia (ca 400 km) och tycker till och med att det är skönt, slipper köra och samtidigt leta efter pipmuggar, bananhållare osv i en bil utan AC och en liten plutt i framsätet samt min 88 åriga mormor,Izzi och Angelina som är 1 år och 10 månader.
Ute är det 36 grader (vill inte veta hur mycket det är på motorvägen).
I min rädsla att inte missa flyget hem åkte jag från havet av misstag en dag för tidigt! Trodde på fullaste allvar att vi åker till Sverige imorgon till jag skrev till Dennis att det ska bli kul att träffa honom imorgon. Då fick jag veta att han planerar att möta oss vid Arlanda på torsdag och inte imorgon. Och så fick vi en dag extra i Bulgarien!